In 1982 verscheen de EP “Werktitels” van Smalts op Plurex 0028/VR 22315.
In eerste aanzet functioneerde het project-Smalts als een kinderkamer voor Minny Pops. Maar Smalts was zeker niet uitsluitend een verlengstuk van Minny Pops.
Op dat moment in het tijdperk van punk, new wave en avant garde werd muziek veel minder in een songvorm gegoten. De Smalts stukken kregen daarom geen naam maar een Werktitel, van #1 tot en met zoveel. Het accent was puur gericht op ritme.
Smalts begon in een kelder in de Marnixstraat waar Minny Pops repeteerden. Hoewel daar ook het drumstel van Rubin Ootes stond (waarmee reggae nummers werden opgenomen) begonnen de Werktitels in eerste instantie met Pieter Mulder op een Korg MS-20 en Wim Dekker op een Yamaha CS-20.
Dat de techniek niet stilstaat, en ideeën soms onverwoestbaar zijn, bewijst het gebruik van onze virtuele instrumenten in 2024. De Korg MS-20 wordt nog steeds veel in Smalts nummer gebruikt, maar dan als plug-in PS-20 van Cherry Audio. Nieuwe Smalts nummers hebben nog steeds de verzamelnaam Werktitels. Vandaar het gebruik van de Werktitels in de website.
Het ensemble werd daarna in 1982 samengesteld uit Pieter Mulder, Wim Dekker en Rubin Ootes op percussie. Als vanzelfsprekend werd Zip Boterbloem toegevoegd voor opnames, geluidstechniek en synthesizers. Zo ontstond de sound van gesyncopeerde percussie en geluiden van de keyboards en synthesizers, de samen met boeiende harmonieën, bijna als een soundtrack klonken.
- Werktitel #1 heeft mooie trage akkoordenopbouw van C naar Fisdim, met daarop gevoelige melodieën en chromatische riffs. Hier speelt Rubin op slagwerk de eerste typische ritmische Smalts-ideeën. Halverwege voegt Ivo Schalkx zijn Nexda-achtige saxofoonspel toe.
- Werktitel #5 is een prachtige trage melodie met de akkoordenpassage: em d cism c, met de bovenmelodie g a gis g en een laag strakke percussie. Los van de harmonie is de percussie hier heel belangrijk. Deze compositie is achterstevoren afgespeeld als Werktitel en opgenomen voor de cassette “Studio 12- Muzak for Critics” (uit 1980 met andere muzikanten en bands zoals: Nexda, Vitaal (waar Ootes en Boterbloem ook op spelen), Cargo Cultus, Abandon (waar Ootes en Boterbloem ook op spelen), en Die Krü Blødt.
- Werktitel #7 heeft een harmonische opbouw van g bm em g c es d f b gis cism etc, met weer zeer strakke percussie.
- Werktitel #8 is een gevecht tussen twee synthesizers die tegen elkaar indruisen en door het slagwerk op maat worden gehouden.
Floris van Manen zorgde voor opnames en productie. Floris was docent van Rubin en Zip op het Instituut voor Sonologie, en hij regelde de opname in de zaal van het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
Zonder Floris zou Werktitels nooit zijn geslaagd. Floris is een soundscape artist en docent Muziektechnologie. Hij werkt en leeft volgens een heerlijk motto:
I’ve spent many years in the area between art & technology.
The structures and variations there in are of paramount interest to me.
Distribution of time in space, of both image and sound.
I search for solutions which are proof against irritation & boredom.
The quest for refinement of simplicity.