Het verhaal achter Occupy My House
Occupy My House (ZRP011) is het tweede album uit een drieluik en opvolger van You Forgot, I Remembered. De zin If it should ever come opent het album met de vraag wat zal gebeuren in het leven van componist Pieter Mulder. De downtempo sfeer van de Britse band Zero 7 geeft een gevoel van reflectie.
Dan is het tijd voor het Smalts debuut van dichter Lodeizen, over de vermoeienis van bewegen door de stad: En de stad zal zingen. Hans Lodeizen is een bijzonder dichter die we nog niet eerder hebben getoonzet. Op deze CD spelen we twee songs van hem.
’t Lijkt mij bijzonder aangenaam is een prachtig gedicht van Louis Lehmann. Het hihat en bekken patroon van de Zweedse drummer Carl-Johan Hökdal moeten de erfgenaam in het gedicht veraangenamen tussen de lome funky grooves door.
Christina Rossetti is op meerdere Smalts platen te horen. Sick with pale Desire beschrijft een ongezellig onderwerp, wat veel raakvlakken had met belevenissen van zanger Pieter Mulder.
Mijn Geest staat als met röntgenstralen is eerder door Smalts op de CD De Rijpe Sterren opgenomen. Nu in een compleet nieuwe uitvoering, met het gedicht van Louis Lehmann als bepalende tekst, symbolisch voor het leven van de bandleden.
De drums zijn gespeeld in een lome reggae-rock groove, gebaseerd op de beroemde Steve Gadd “Legendary Groove”.
Niet alleen de compositie en arrangementen zijn opgefrist in deze versie, maar ook de mix heeft een 2024-touch gekregen. De spectaculaire synthesizers van Zip zijn gemaakt met physical modelling van de Logic Pro Sculpture plug-in.
Nu droom je speels is een verhaal over een ontheiligd kinderkamer, geschreven door Louis Lehmann
Straw in Sky is gespeeld in een dubversie, als eerbetoon aan Sly and Robbie, de producers van het Black Uhuru Dub Factor album. De titel is een hommage aan Igor Strawinsky.
Occupy my house is een bezoek aan het huis van Pieter Mulder, gebaseerd op een gedicht van Emily Dickinson. Het is een religieuze tekst aan Jezus.
De humoristische song Het gebed tot Schorkenool is een tekst van Louis Lehmann. Het zit vol met verdraaide en zelfbedachte woorden en zinnen. Pieter Mulder speelde in zijn jeugd veel met omgedraaide en vervormde woorden. Peter Mulder, Rumtepeldier.
Het gedicht van Hans Lodeizen Wanneer ik over de aarde kijk schetst een serieuze kijk op zaken. Lodeizen stierf al op 26-jarige leeftijd. Hij was een astmatisch eenzame homoseksueel. Opvallend is dat zijn bevrijding als dichter samenviel met zijn coming out. Hij stierf aan leukemie. Zijn grote verdienste is dat hij romantische thema’s beschreef, met zelden met rijm maar eerder ritmisch en metrisch. Poëzie is muziek voor hem.
To and: The Measure zijn twee gedichten in één song van Robert Creeley (1926- 2005) Creeley was een Amerikaanse dichter en oprichter van The Black Mountain Movement rond 1950, gericht op experimentele poëzie. De groep groeide op met dichters als Robert Creeley, Robert Duncan en Charles Olson. Ze gaven les op Black Mountain College in North Carolina. Muzikaal is gekozen voor een new wave stijl.
Clear and clean as a silver Bell is puur Engelse poëzie van Stephen Matthews, een Engelse dichter uit Carlisle. De ritmes zijn in 5/4 en 4/4 gespeeld.
And nothing is that will not change is een meditatieve compositie, puur instrumentaal en reflectief. De drumpartij is op een grote virtuele Hansa rototom-set gepeeld. Wat oorspronkelijk een rustige opwarm oefening is, krijgt hier een muzikale betekenis als eenvoudige, meditatieve groove.
Almost a Loneliness is een langzame7/4 maat met typische acoustische- en elektronische geluiden. De tekst van de Russische dichter Julia Idlis is voorgedragen door Nina Targan-Mouravi. Nina speelt op alle Smalts platen een belangrijke rol. Ter afsluiting speelt Luuk Hoekstra op een bezwerende saxofoon.
In The Machinery of The Night is een muziekstuk gebaseerd op de Amerikaanse dichter Allen Ginsberg. Ritmisch wordt een impressie van de train beat van Jeff Porcaro en Manu Katché in Calling Elvis van Dire Straits gespeelt. De synthesizer maakt gierende Kraftwerk Autobahn geluiden. Op het Smalts album Chasing The Thoughts From My Head worden meerdere gedichten van Ginsberg gebruikt.
Allen Ginsberg published by May King Poetry Music. Administered by Music of Virtual in North America and for the Rest of the World by BMG Rights Mgt.
Het sluitstuk The Flower is gebaseerd op een tekst van Robert Creeley. De muziek is een Irish Jig in 6/8. Pat Maloy’s Jig is gespeeld op een baritongitaar, aangevuld met een bouzouki en ondersteund door een gamelan met 4/4 drums. De zang is tweestemmig in canon voor hoog en laag. The Flower is de verwoording en de verklanking van de schoonheid en de pijn, de verwonding. Oftewel mooi en kwetsbaar zijn.