Over
Onze muziek
Het realisme, surrealisme en absurdisme
MUSICOLOGIE EN MUZIEKTECHNOLOGIE
GEDICHTEN OP MUZIEK ZETTEN IS GEWORTELD IN DE KLASSIEKE MUZIEK VERNIEUWENDE POPMuZIEK gebruikt het ook
Smalts gebruikt akoestische-, elektronische-, en etnische instrumenten zoals flamenco gitaar, krar sitar, masenqo, gamelan en synthesizers.
Volgens Bandcamp spelen we new wave, electronic, minimal wave, alternative, cold wave, poetry, minimal, ultra, world, folk en avant-garde. Bedankt, dat vinden wij ook.
Alle gedichten in onze nummers zijn van Engelse- Amerikaanse- Nederlandse- en Russische afkomst. Ze zijn ons fundament van realisme, surrealisme en absurdisme.
We gebruiken teksten van Allen Ginsberg, maar ook zwevende surrealistische teksten van Louis Lehmann, en religieuze gedichten van Emily Dickinson.
Rondom de tekst leveren we de strijd met onze muziek. We mengen genres en gebruiken verschillende speelstijlen.
Recensenten vinden onze combinatie van gedichten en muziek soms geslaagd, en soms minder passen. Laura Stamps noemt het onze haat-liefdeverhouding tussen poëzie en muziek.
Door de muziek het gedicht de ene keer te laten omlijsten en de andere keer juist te weerspreken, biedt Smalts de luisteraar een alternatieve manier om de teksten van enkele Nederlandse dichters te beleven. Gedichten zijn niet meer te zien als autonome kunstuitingen, maar ze gaan op in een groter geheel, waarin ze tezamen met de muziek een nieuw verhaal vertellen. Het is net als met een tentoonstelling waarin schilderijen van grote meesters te bewonderen zijn. Als individuele stukken hebben ze hun plek in de kunstgeschiedenis bewezen en hebben ze een eigen boodschap. In een expositie waar ze in samenhang met werken van andere kunstenaars getoond worden, maken ze deel uit van hetgeen de tentoonstellingsmaker de beschouwer wil vertellen.
De bandleden hebben allemaal een achtergrond in Musicologie en Muziektechnologie. Ze kennen de weg in muziektheorie en studiotechniek. Ze maken zelf Mobiele Apps om opnames en partituren te beheren. Ze bouwen eigen studio hardware. In hun digitale studio gebruiken ze een sterrenhemel van plug-ins met virtuele instrumenten en effecten.
De term ‘Smalts’ komt uit ‘Do The Strand‘ van Roxy Music ‘And mashed potato schmaltz‘. Wim Dekker heeft onze baby in 1982 een naam gegeven omdat hij fan van Brian Eno is. Wie niet.
Pieter Mulder verkiest de afkorting voor single malt whisky.
Waar beginnen we ?
In klassieke muziek gebeurt het vaak dat bestaande gedichten worden omgezet naar vocale muziek. Franz Schubert deed het met de gedichten van Wilhelm Müller: “Die schöne Müllerin” en “Winterreise”. Zo zijn er talloze voorbeelden.
In de popmuziek is dat niet zo gewoon. Er zijn singer-songwriters en soms schrijven tekstschrijvers speciaal voor zangers.
Smalts kiest voor de klassieke manier.
We gebruiken teksten en gedichten van Louis Lehmann, Christina Rossetti, Ezra Pound, Allen Ginsberg, Janet Frame, Hans Lodeizen, Piet Gerbrandy, Gerrit Kouwenaar, Jan Hanlo, Sybren Polet, en Sylvia Plath. De lijst is wat kort door de bocht, we gebruiken tot nu toe teksten van 30 dichters.
We verrijken de gedichten met muziek, gespeeld op akoestische- en digitale instrumenten. We zijn vanaf 1982 ervaren in professionele digitale audio.
We zijn nu 7 albums en 7 singles en EP’s, met daarop 142 Smalts nummers verder.
Waar eindigen we ?
Bestemming onbekend, spelen, en hier en daar een verhaal.
Een voorbeeld in NEVELGLANS
Poëzie is de vakantie van de filosofie
Gedichten van Jan Hanlo, Gerrit Achterberg en Jan Arends
‘Nevelglans‘ is een ode aan de poezie en de Nederlandse in het bijzonder.
Het motto van ‘Nevelglans’ is, om met Jan Hanlo te spreken: ‘Poëzie is de vakantie van de filosofie’.
Op de DVD staat de documentaire ‘Jan Hanlo, en die man ben ik zelf’ van Barbara Hanlo.