Apache
Muziek schept een band
En de band heeT Smalts
Nadat Pieter als Pierre Anniversaire and the Fact in 1979 een EP uitbrengt, wordt de brug geslagen naar de Minny Pops. Dekker speelt er synthesizer en Boterbloem en Ootes doen live zaalgeluid.
Vanaf dat moment is alles in beweging. Geïnspireerd door favoriete dichters van Pieter brengt Smalts in 2005 de CD Nevelglans uit. Met teksten van Gerrit Achterberg, Hendrik Marsman, Jan Arends, Hugo Claus en Jan Hanlo wordt een bijgevoegde documentaire over Hanlo op DVD gezet.
In 2006 wordt een ode aan dichter en voormalig VPRO-radioprogrammamaker Louis Lehmann gemaakt. De liefde van de band voor elektronische- en minimalistische muziek wordt in 2011 vertaald naar een opname ter ere van Terry Riley’s verjaardag.
In 2023 gooit Pieter het over een andere boeg met het album You Forgot, I Remembered. Weer worden gedichten van Emily Dickinson en Louis Lehmann gebruikt, maar de muzikale koers is weer bijgesteld naar It’s Good To Be On A Well-Run Ship. Een recensie maakt die aanpak duidelijk:
Er wordt gebruik gemaakt van een enorme diversiteit aan elektronische en akoestische instrumenten (fluitjes, vele exotische en virtuoos bespeelde snaarinstrumenten, flamenco gitaar). Zijn de bronnen herkenbaar, volkomen uniek is de combinatie. Soms lijken de muzikanten ieder in een volkomen andere muziekstijl te spelen. Dat dat dan ook nog vanzelfsprekend en ongeforceerd overkomt is wonderbaarlijk
2024 worden oude 2013 opnames van FC Vecordia uitgebracht. Pieter heeft dan al weer een monumentale nieuwe reeks voor het album Chasing the Thoughts from my Head voorbereid. Zo zijn in totaal 69 nummers in 3 jaar tijd uitgebracht en de teller van Werktitels op de plank staat daarna nog op ruim 50.
Pieter staat niet graag stil. Muziek is zijn genezing, bevrijding en noodzaak
SoundCloud
Pieter Mulder
Pieter is eind jaren 70 afgestudeerd als muziekbibliothecaris. Daarna volgt hij op de Universiteit Amsterdam de opleiding Muziekwetenschap. Zijn afstudeeropdracht beschrijft het leven en werk van Harry Partch, de musicoloog die de systematisering van microtonale toonschalen invoerde in zijn composities en zelfontworpen instrumenten.
Ook Pieter ontwikkelt zelf een instrument. Hij ontwerpt een Partch 43-delige toonschaal, en zoekt voor de implementatie contact met Studio DAC van Rubin Ootes, Zip Boterbloem en Harrie Kemps. Zij waren begin jaren 80 in staat om met computers geluid te genereren. Samen ontwikkelen ze een digitaal instrument waarmee Pieter zijn 43-delige toonschaal volkomen zuiver kon spelen.
CONTACT & BOOKING
M@NAGEMENT Smaltsmusic