musically trained and detailed theoretical and practical knowledge of sound recording, music mixing and mastering
Zip is een sound master. Dat hadden ze bij de Minny Pops in 1979 snel door. Geen live optreden zonder de meester achter de knoppen. De muzikale smaak van Zip was sterk beinvloed door Wim Dekker. Het leek alsof punk, new wave en reggae geen grip hadden op commerciele muziek, maar niets was minder waar. De invloed van Jamaicaanse studio engineers zoals Lee Perry drong net zo goed door tot Paul McCartney als de Minny Pops.
Zip gebruikt de mengtafel als muziekinstrument.
Drie onderdelen waren kenmerkend voor het zaalgeluid van de Minny Pops. Filtering en EQ voor de basis, de levels van instrumenten vanuit verschillende plekken in de zaal beoordeeld, en geen nummer zonder het toepassen van effecten.
Effectapparatuur was bijna op geen podium beschikbaar. Zip en Rubin kochten voor Studio DAC een loodzware Roland Space Echo, en later de meer handzame sampler en bucket delay Korg SDD2000. Ze werden naar alle optredens meesgesleept en gebruikt als de mengtafels dat toestonden. De eerste vraag was altijd: “zijn er sends?” Anders was er niet veel aan en wilden we al bijna naar huis. Minny Pops live knalde van de galm, echo en phasing, alsof het een Jamaicaanse dancehall was. De doemdenkende new wave bezoekers kregen les in techniek en dancehall amusement.
Minny Pops speelde jarenlang op podia in Nederland en Engeland. Het live mixen was leerzaam maar ook lastig. Nergens stond goede hardware. Zo werd de focus meer naar de eigen studio verlegd. Zip raakte uitgekeken op het clubcircuit, terwijl de eigen studio bloeide.
Samen met Rubin werd de studie Sonologie gevolgd. De eigen studio DAC werd uitgebouwd. De lessen Sonologie werden vertaald naar een eigen omgeving en er werd zelfs eigen hardware gemaakt.
Sonologie is grotendeels in het CV van Rubin verteld, maar Zip voegde er een belangrijk onderdeel aan toe. Vrijwel alle analoge apparaten bij Sonologie werd in de technische werkplaats door gitarist Sander van Herk gemaakt. Van printplaat etsen tot solderen. Sander was uiterst bekwaam, kieskeurig en een pragmaticus want hij bouwde niet alleen voor de studio’s van Sonologie, maar ook voor zijn band Het Goede Doel. De hitsingles knalden om de oren, en hun geluid was herkenbaar.
Zip keek de kunst af van Sander en bouwde in Studio DAC een enorme Digisound 80 Modular synthesizer.
Als Smalts opstart blijkt hoe groot de invloed van Zip is. Niet alleen de geluidsopname en mixen zijn bijzonder, maar ook zijn vermogen om iedere denkbare synthesizer te programmeren, Het geeft de band een onmiskenbaar geluid. Stiekem vind Rubin de synthesizers het belangrijkste ingredient van de nummers.
Eind jaren 80 werkt Zip in Studio DAC samen met Rubin Ootes, Roger Verhaart een Harrie Kemps aan een grote stroom van audiovisuele opdrachten. Er was voortdurend 10 man aan het werk, variërend van audio opname, beeldbewerking en multi-mediaprogrammeren. Voor uitgeverijen van educatieve CD-Rom’s werden bijna 200 titels geproduceerd.
In 1998 werd studio DAC aan Roger Verhaart verkocht. Rubin en Zip vertrokken met nieuwe en moderne spullen naar de Nieuwe Vide en ze werken sinds 2012 op de bovenverdieping van Zip’s huis. Home sweet home.
Upcomming Events
No upcoming events scheduled yet. Stay tuned!
SoundCloud
Zip Boterbloem
In 1982 volgde Zip samen met Rubin de studie Sonologie. Hij bouwde een computergestuurde analoge synthesizer in studio DAC.
Hij produceert muziek en verzorgt geluid voor films, radio, tv, CD-i’s en CD-Rom’s. Zijn praktijkkennis deelt hij met studenten als docent aan de HKU/KMT in Hilversum en bij RBS Rotterdam.
Zip is bètatester voor muzieksoftwarefabrikanten en staat bekend als Macintosh goeroe voor audio opname en -bewerking. Zip is voor Helios Audio Haarlem product specialist en verantwoordelijk voor alle DAW gerelateerde zaken. Hij is een expert op het gebied van akoestiek.